Μόλις επέστρεψαν από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ψωμιού στο Ρίμινι με μία σημαντική διάκριση, έχοντας για μυστικό όπλο ένα… μανιτάρι από ζύμη κρουασάν
«Το όνειρό μου είναι να δούμε στο μέλλον ένα ελληνικού τύπου ψωμί να φιγουράρει πλάι στην μπαγκέτα και την τζιαπάτα», λέει στο «Κ» η Παρθένα Παστραφίδου, ιθύνων νους της Εθνικής Ομάδας. Η ίδια παλιννόστησε από την Ιταλία στη Θεσσαλονίκη το 2012 με στόχο να ενισχύσει το brand name της ελληνικής αρτοποιίας στο εξωτερικό. «Κατέβασα ένα οργανωμένο business plan στη ΔΕΘ Helexpo καλώντας αρτοποιούς απ’ όλη τη χώρα να σχηματίσουν ομάδες των δύο-τριών ατόμων και να συμμετάσχουν σε έναν εθνικό διαγωνισμό, που διοργανώσαμε με την υποστήριξη του Σωματείου Αρτοποιών Θεσσαλονίκης και της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος».
Η ανταπόκριση υπήρξε μεγάλη· ειδικά από νέους σε ηλικία επαγγελματίες από τον Έβρο μέχρι την Κρήτη. «Φέρνουν μαζί τους την ταυτότητα του τόπου τους, φιλοδοξούν να παράξουν παραδοσιακά εδέσματα με νέες τεχνικές», συμπληρώνει η κα Παστραφίδου. Το ψωμί πινακωτής, οι ηπειρώτικες πίτες, τα αρωματικά κρητικά χόρτα και μια βρώσιμη κρητική λύρα από ζυμάρι συνεπήραν την επιτροπή στη Θεσσαλονίκη. Έκτοτε, καθιερώθηκε το πανελλήνιο πρωτάθλημα ψωμιού, που πραγματοποιείται ανά δύο χρόνια.
Brainstorming για ψωμί
«Aπό αυτό αναδεικνύονται οι αρτοποιοί που θα μας εκπροσωπήσουν σε διεθνείς διαγωνισμούς πολύ υψηλού επιπέδου απέναντι σε χώρες με μακρά παράδοση, που επενδύουν πολύ στον τομέα της αρτοποιίας», λέει η ιθύνων νους της εθνικής ομάδας. Εκεί, οι διεθνείς αποστολές εξετάζονται στην παρασκευή ψωμιού, σε αρτοποιήματα (αλμυρά και γλυκά) και στο καλλιτεχνικό βρώσιμο ζυμάρι. Αντίστοιχα και η βαθμολογία μπαίνει βάσει της τεχνικής, της γεύσης αλλά και της καλλιτεχνίας, που έχουν επιστρατεύσει οι απανταχού αρτοποιοί.
Μεταξύ, επομένως, του ελληνικού πρωταθλήματος και του παγκόσμιου μεσολαβούν πολλοί μήνες εκπαίδευσης στη διαγωνιστική αρτοποιία και έντονης «προπόνησης». Τα μέλη της ομάδας συναντιούνται με το ιδιότυπο «portfolio» τους πέντε φορές τον χρόνο δια ζώσης, κάνουν «σύσκεψη» μια φορά την εβδομάδα διαδικτυακά αλλά και καθημερινή εξάσκηση ο καθένας στον φούρνο του.
«Αρχικά κάναμε brainstorming για να κατεβάσουμε ευφάνταστες ιδέες για νέες συνταγές» εξηγεί ο Βασίλης Ξανθόπουλος, γόνος αρτοποιών από την Καβάλα, που έχει εκπαιδευτεί στις τεχνικές της boulangerie και viennoiserie σε Θεσσαλονίκη και Παρίσι. «Εν συνεχεία, προσπαθούμε να δώσουμε μορφή και γεύση στις ιδέες μας αλλά και να βρούμε τεχνάσματα, ώστε να ανταποκρινόμαστε στη “δοκιμασία” του καλλιτεχνικού βρώσιμου ζυμαριού μέσα σε λογικά χρονικά όρια», εξηγεί ο 23χρονος. «Μια δημιουργία που μας έπαιρνε δώδεκα ώρες φτάσαμε να την ολοκληρώνουμε στις οκτώ».
Διεθνείς διαγωνισμοί, διεθνείς διακρίσεις
Μπορεί το χωριάτικο ψωμί, λοιπόν, να μην έχει «εξαχθεί» στις αγορές της Ευρώπης, πολλά όμως αρτοποιήματα με ελληνική σφραγίδα παρουσιάστηκαν προ ημερών στην ελίτ της αρτοποιίας στο πρωτάθλημα, που έλαβε χώρα στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης Αρτοποιίας και Ζαχαροπλαστικής Sigep στο Ρίμινι της Ιταλίας. Ψωμί με προζύμι, κουλούρα με ξινομυζήθρα, τάρτα με ρυζόγαλο, μπουγάτσα σε ζύμη κρουασάν, πίτσα με χωριάτικη σαλάτα (μεσογειακή), πεϊνιρλί με απάκι σε ζύμη κρουασάν, ψωμί με φιστίκια Αιγίνης, σταφίδες και χαρούπι, είναι μερικά μόνο από τα εδέσματα που παρουσίασε η εθνική ομάδα ενθουσιάζοντας κοινό και αξιολογητές, που την κατέταξαν στην 5η θέση.
Τα βλέμματα όλων έκλεψε (δικαίως) το μανιτάρι με ζύμη κρουασάν και γέμιση brownie σοκολάς και κρέμα ζαχαροπλαστικής σοκολάτας, ένα «κρουασάν» που γεννήθηκε στον φούρνο του Βασίλη στην Καβάλα και νοητά μας ταξιδεύει στο Στρουμφοχωριό. «Το δούλευα για μήνες μέχρι να πάμε στην Ιταλία, έτσι ώστε να αποκτήσει τη γεύση και την όψη που πρέπει» λέει με καμάρι ο 23χρονος.
Πλάι στα αρτοποιήματα που με περισσή τέχνη παρουσίασαν στην Ιταλία ο Στάθης Κατοπόδης, ο Βασίλης Ξανθόπουλος, η Μαρίνα Παντερμαράκη, ο Μενέλαος Πλουμής, ο Βασίλης Καμαράτος και ο Μανώλης Καλαϊτζάκης με αρχηγό τον Διονύση Βογιατζή, παρέθεσαν έναν οδηγό με όλες τις απαραίτητες λεπτομέρειες: την πηγή έμπνευσής τους, τα υλικά αλλά και τη διατροφική αξία κάθε λιχουδιάς.
«Φετινό θέμα στο καλλιτεχνικό ήταν η ποπ κουλτούρα» περιγράφει ο Βασίλης «οι νικητές, Κινέζοι, έκαναν από ζυμάρι έναν αληθινό Wukong (τον ήρωα της κινεζικής μυθολογίας που έγινε δημοφιλές video game), οι Ισπανοί δημιούργησαν έναν pac-man». Ο νεαρός αρτοποιός δεν κρύβει τον θαυμασμό του για τους συναδέλφους του. «Πρόκειται για πραγματικά καλλιτεχνήματα, πολύ ανώτερα απ’ όσα βλέπουμε στο instagram» επισημαίνει, «η δε ισπανική ομάδα ήταν σαν να χόρευε, δεν έκαναν καμία άσκοπη κίνηση για να μη χάσουν χρόνο και είχαν όλα τα σύνεργα και τα καλούπια στη σωστή απόσταση».
Η ελληνική ομάδα έδωσε πνοή μέσα από τη ζύμη στον θρυλικό Σούπερ Μάριο, αγαπημένο ήρωα των παιδικών τους χρόνων. «Επέστρεψαν με περισσότερη αυτοπεποίθηση και όρεξη για νέες δημιουργίες» καταλήγει η κ. Παστραφίδου, διαμηνύοντας ότι το επόμενο πανελλήνιο πρωτάθλημα ψωμιού θα πραγματοποιηθεί το 2026.
πηγή: Καθημερινή